Fesard: obećavajući znakovi za blistavu biciklističku budućnost u Srbiji!

twitter.com

Biciklana Fest i ove godine ugostiće stručnjake za urbanizam i razvoj biciklizma. Ovaj put posetiocima festivala se nudi prilika da se upoznaju sa Simonom Fesardom iz Holandije.  Pre njegovog dolaska u Srbiju ekipa Festivala je razgovarala sa njim.

Kada kažemo Holandija, mnogima je prva asocijacija bicikl. Kako su holandski biciklisti došli do tačke da postanu  skoro pa najbitniji element saobraćaja?

Holandski biciklisti možda i nisu najbitniji element saobraćaja. Evo nekoliko primera kako bismo ušli u detalje: u raspodeli saobraćaja, samo 26% svih putovanja se obavlja biciklom (48% automobilom) . Čak i na kratke distance (7,5km), automobili su i dalje popularniji od vožnje bicikla (36% naspram 34%) . Mnogo napretka se i dalje može načiniti, kako za kratke – tako i za duge staze. Naravno, u zavisnosti od grada do grada, ova raspodela je drugačija.

  Kada govorimo o tome koliko  pažnje holandsko društvo posvećuje biciklizmu, moram da kažem da Holanđani ne doživaljavaju biciklizam kao neku izvandrednu aktivnost: biciklizam je normalan! Iako, naravno, postoje aktivističke grupe za koje biciklizam i dalje mora da se unapredi.  Ukoliko pogledamo političku pažnju posvećenu biciklizmu, možemo reći da su zvaničnici uvideli i priznali dobre strane biciklizma koje su vezane za bezbednost, zdravlje, ekonomiju itd. Spomenuo sam bezbednost u saboraćaju. Želim istaći da je bezbednost jedan od najbitnijih aspekata inženjerstva puteva u Holandiji:  ovde  vlada vizija održive bezbednosti.  Putevi su  uvek prilagođeni vrsti vozila.
U Holandiji, biciklizam više nije toliko politički pokret. Nema takmičenja između biciklista i vozača, vozač automobila je često i sam biciklista. Novi model održive bezbednosti podržava izbegavanje takmičenja između dva tipa vozača. Ne radi se o davanju istih prava svima, već o omogućavanju infrastrukture za sve grupe kako bi imale sve uslove za prevoz.  Holandiju u inostranstvu često doživljavaju kao izvanrednu zemlju za biciklizam, ali ako pitate Holanđane oni se ne bi složili u potpunosti sa ovom konstatacijom.
 

Dolazite u Novi Sad da biste razgovarali sa zainteresovanima o mogućnostima razvoja biciklizma u našoj sredini. Šta mislite da li je Amsterdam najbolji primer za Novi Sad?

Amsterdam je samo jedan primer među drugima. Mnogi drugi holandski ili italijanski gradovi mogu biti odličan primer. Drago mi je što ću biti u mogućnosti da vodim diskusiju o tome koje stvari su prenosive iz našeg razvojnog modela a koje nisu. To je stvar infrastrukture i ustanova, kao i društvenog prihvatanja i poznavanja saobraćajne kulture.

Uzevši u obzir da ste proputovali Evropu na biciklu, kako biste ocenili srpski standard biciklizma?

Kada sam putovao biciklom kroz Srbiju, bilo mi je čudno što vidim više starijih ljudi na biciklu nego mladih. Takođe sam bio začuđen kad sam video da ima više biciklista u brdovitim  nego u nizijskim delovima zemlje. Ova dva moja zapažanja deluju kao obećavajući znakovi za blistavu biciklističku budućnost u Srbiji.   Siguran sam da Novi Sad ima odlične mogućnosti da se razvije i da bude grad po meri svih učesnika u saobraćaju.

Koje korisne savete imate za naše urbane bicikliste?

Pružajte pozitivine utiske vezane za biciklizam, dobru sliku i ponašajte se u skladu sa saobraćajnim pravilima kao i svaki drugi učesnik saobraćaja. Budite lako uočljivi u saobraćaju i vozite bezbedno.
Uključite se u biciklističe pokrete. Imajte pozitivan uticaj na političke odluke, otvarajte diskusije sa zvaničnicima i zakonodavcima i iskoristite znanje stručnjaka.